Digitalisering

Digitalisering hjælper er ikke længere et spørgsmål “om” du skal digitalisere din virksomhed – men “hvornår” du skal digitalisere din virksomhed.  Virksomheder, der digitaliserer, vil opleve en styrket konkurrenceevne, hvilket  fører til en mere bæredygtig og succesfuld forretning. 

Læs med om fordele og udfordringer ved digitalisering.

Gå til andre kategorier her:

Digitalisering definition

Digitalisering er den proces, hvor analoge eller fysiske objekter, data og processer konverteres til digitale formater og anvendes i en digital kontekst. 

Med andre ord tager du manuelle processer og fysiske ting og konverterer dem til noget, du kan håndtere digitalt – for eksempel på en computer.

I virksomheder involverer digitalisering ofte brugen af teknologi, software og digitale platforme, der hjælper med at automatisere eller optimere forretningsprocesser, kommunikation og samarbejde. 

Digitalisering kan også referere til udviklingen af nye digitale produkter, tjenester eller forretningsmodeller, der kan revolutionere en virksomheds praksis og tilbud. Digitalisering kan bidrage til at forbedre effektiviteten, øge produktiviteten og forbedre kundeoplevelsen i en virksomhed.

Hvad betyder digitalisering for en virksomhed

Hvad betyder digitalisering, hvis man kigger på en virksomhed sådan lidt fra oven?

For små og mellemstore virksomheder kan det betyde forskellen på succes eller fiasko. De virksomheder, der vælger at gå digitaliseringens vej, får i sidste ende også mere bæredygtige og succesfulde forretninger.

Som en lille eller mellemstor virksomhed har du måske ikke råd til at ansætte en masse medarbejdere, og her kan automatisering af manuelle arbejdsgange og optimering af forretningsprocesser betyde alt. 

Det kan frigive en masse timer hos dine medarbejdere, så du kan udvikle din forretning, og så kan det styr din konkurrenceevne, fordi du kan holde personaleudgifterne i bund.

Fordele ved digitalisering

Har du en lille eller mellemstor virksomhed, så har du en masse at vinde ved at digitalisere din virksomheds forretningsprocesser og tjenester. 

Nogle af årsagerne til, at du skal digitalisere din virksomhed, er:

#1 Forbedret effektivitet med digitalisering

Digitalisering af manuelle processer kan automatisere arbejdsopgaver. Det betyder, at tidsforbruget bliver reduceret – og dermed bliver effektiviteten øget.

#2 Øget produktivitet

Digitale teknologier og platforme kan give din virksomhed adgang til nye muligheder for produktivitetsforbedringer. 

For eksempel kan digitale værktøjer gøre det lettere for medarbejdere at samarbejde og kommunikere. Samtidig minimerer digitaliseringen antallet af fejl – og dermed sparer du den tid, der bliver brugt til fejlfinding og -retning. 

Tid som kan bruges på udvikling af din virksomhed.

#3 Forbedret kundeoplevelse

Digitale platforme og tjenester kan forbedre kundeoplevelsen. Du kan for eksempel give din kunder mulighed for at handle døgnet rund med en webshop. Eller de kan få adgang til online support i form af chat.

Når dine systemer ligger i skyen, så kan alle medarbejdere overskue hele kundens rejse, og dermed kan kundeservicen blive væsentligt forbedret, fordi dine medarbejdere har direkte adgange til al information om din kundes ordre eller sag.

#4 Styrket konkurrenceevne

Digitalisering kan give din virksomhed mulighed for at tilbyde nye produkter og tjenester, der kan give dem en konkurrencemæssig fordel overfor deres konkurrenter.

Når du samtidig sparer en masse ressourcer på manuelle processer, så kan de ressourcer i stedet allokeres til produktudvikling, kundeservice, optimering – alt sammen tiltag, som kan give dig en fordel i forhold til dine konkurrenter.

#5 Bedre datagrundlag

Når din virksomhed er funderet på digitale løsninger, så har du et væsentligt bedre datagrundlag at arbejde ud fra.

Digitalisering hjælper dig med både at indsamle og med at analysere data om din forretning, som kan bruges til at træffe bedre beslutninger og drive innovation.

#6 Global tilstedeværelse

Digitale platforme kan give din virksomhed mulighed for at nå ud til kunder i hele verden.

Det betyder, at du har mulighed for og kapacitet til at udvide dine forretningsaktiviteter på en måde, som tidligere var begrænset af geografi.

Udfordringer ved digitalisering

Det hele er ikke kun rosenrødt, når vi taler om digitalisering.

Der følger naturligvis også udfordringer med.

En af udfordringerne bor i mange mennesker – og det er modstand mod forandring. Den kan ligge både hos medarbejderen men også hos virksomhedsejeren. 

Og ligger den hos den sidstnævnte, så kan den godt hænge sammen med, at det jo er forbundet med udgifter at begynde en digitaliseringsproces.

Det, du som virksomhedsejer blot skal holde dig for øje er, at udgiften til omlægning og implementering er en engangsudgift. Når det er overstået, så høster du frugten af automatiseringen af jeres processer.

En sidste udfordring kan være manglende viden om indsigt i, hvad digitalisering rent faktisk kan betyde for virksomheden. 

Derfor er det vigtigt, at række ud og søge hjælp – for eksempel til et firma som os, hvor vi netop har specialiseret os i hjælp til digitalisering til små og mellemstore virksomheder.

Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.