Hvad er digitalisering og hvordan du kommer igang

Hvad er digitalisering … Sidder du med en faktura i hånden, så er det for alvor tid til forandring. Vil du gerne i gang med at digitalisere din forretning, men du ved ikke helt hvor du skal starte? Så læs med her! 

Hvad er digitalisering

Indholdsfortegnelse

Hvad er digitalisering

Hvis vi kigger på spørgsmålet – hvad er digitalisering – ovenfra, så er det helt overordnet at automatisere manuelt arbejde og analoge processer. Målet er at gøre det nemmere, hurtigere, mere effektivt. Men målet er også at eliminere fejl, så virksomheden sparer tid i forbindelse med fejlfinding og rettelse af fejl.

Digitalisering omfatter mange forskellige processer.

Det kan både være lagring af data, overførsel af data, automatisering af manuelle opgaver og anvendelse af kunstig intelligens.

Når vi taler om, hvad er digitalisering i forbindelse med virksomheder, så er det alle disse processer, vi kan sætte i spil.

Hvordan kommer jeg i gang ?

Er du ikke gået i gang med digitalisering i din virksomhed endnu?

Det kan være, at du stadig har manuelle bilag, du bogfører, og netop bogføring og regnskab vil være en helt oplagt sted at starte – især i lyset af den nye Bogføringslov, som pålægger virksomheder at digitalisere deres regnskaber.

Målet med digitalisering er jo i bund og grund at komme af med alt det kedelige papirarbejde, så lidt har også ret. 

Hvad er digitalisering ?

3 tips til at komme i gang

Hvad er digitalisering - 3 tips til dig

Nu har du fået svaret på Hvad er digitalisering – nu mangler du bare de 3 tips til at komme godt i gang.

Det er ofte få ting, der skal til for at hele administrationen glider lidt lettere. 

Med disse 3 tips kan du hurtigt få en mere overskuelig forretning, som helt sikkert er til glæde for både din bogholder og dine kunder.

#1 Indscan dine bilag

Det første, du med stor fordel kan gøre, er at gøre dine bilag digitale.

Det hjælper dig til hurtigt og nemt at håndtere bogføringen. Når bilagene er digitale, betyder det også at du altid nemt kan tilgå dem online i stedet for at skulle lede i en uoverskuelig papirbunke. 

Når dine bilag ligger online, så kan du også nemt gennem nye bilag eller tilgå dem, du har gemt i skyen – uanset hvor du befinder dig i verden.

Cloud-systemet Edilion kan hurtigt og sikkert gøre dine bilag digitale, så du får en lettere bogføringsproces.

#2 Læg dit regnskab online

Dette tip kan virkelig bringe din virksomhed langt i forhold til digitalisering.

Med et online system til dit regnskab slipper du for en masse manuelt papirarbejde. Du får samtidig et væsentligt bedre overblik over din forretning, fordi alt er samlet et sted. 

Med et online regnskabssystem som E-conomic får du ikke kun hjælp til bogføringen. Du får også hjælp til bankafstemning, projektstyring, lager, balance, skat, momsregnskab, fakturering, valutahåndtering samt budget. 

En yderligere fordel ved et online regnskab er, at alle dine medarbejdere – og andre, som har behov for det, kan få en brugerprofil, så de kan tilgå det, uanset hvor de sidder i verden.

Det betyder, at det er nemmere for dig at tilbyde dine medarbejdere hjemmearbejde – eller at kunne tjekke noget i regnskabet, hvis du er på forretningsrejse.

#3 Automatisk betaling

Det sidste tip, du får, er om automatisering af dine betalinger. Hvis du sætter dine regninger til automatisk betaling, skal du ikke bekymre dig om at få betalt til tiden. Det hele kører automatisk, og du sparer både tid og penge. Samtidig ligger alle dine fakturaer let tilgængelige online, så du altid kan tilgå dem.  Udover at selve betalingen kan automatiseres, så findes der også systemer, hvor du kan sætte et automatisk godkendelsesflow op for fakturaer, du modtager med jævne mellemrum. Med online systemet Roger, får du både et automatisk godkendelsesflow og automatisk betaling af fakturaer.

Hvad er digitalisering og den nye Bogføringslov

Den nye Bogføringslov, som trådte i kraft i sommeren 2022, og som bliver udrullet i 2023 og 2024, har fået stor indflydelse på den hastighed, hvormed virksomheder digitaliserer deres processer og arbejdsrutiner.

Der er virkelig trådt på speederen.

Har du styr på, hvornår dit regnskab senest skal være digitaliseret? Hvis ikke, så kan du læse om den nye Bogføringslov her.

Er du klar til at digitalisere din forretning?

Er du klar til digitalisere din forretning?

Vi laver gerne et gratis servicetjek og giver vores bud, hvor du med fordel kan optimere din virksomhed. Kontakt os her.

Picture of Mie Sylvestersen-Platz

Mie Sylvestersen-Platz

Mie har arbejdet mange år som selvstændig erhvervsdrivende inden for digitalisering, regnskab, bogføring og finansiering. Hun er den rette til at yde din virksomhed den bedste støtte i digitaliseringsprocessen.

Kategorier

Seneste blogs

Forretningsbetingelser
Databehandlerpolitik
Fortrolighedspolitik